Estrea absoluta de BARROCRACIA de Rubén Panete: unha instalación específica de sitio
e sonora, encargada, producida e comisariada por RESIS, que explora a dimensión
oculta da tecnoloxía, a beleza dos sistemas complexos no máis revelador da
súa física e matemática. Nesta “tecnobarrocracia” a tecnoloxía, desposuída do seu disfrace
funcional e utilitario, convértese nun territorio de exceso estético. Xa non se trata só
dunha ferramenta subordinada á vontade humana, senón dun sistema autónomo
de poder visual e sonoro, no que cada circuíto, cada cable e cada mecanismo revela
unha dimensión case teatral. É unha dramaturxia do tecnolóxico en si mesma, onde as
estruturas espidas da tecnoloxía forman un armazón orgánico que ordena, no
seu desmesura, un cosmos propio. Este cosmos, con todo, non é neutral nin puramente
funcional; é un reflexo da autoridade e o poder latente da tecnoloxía na nosa
vida cotiá.
BARROCRACIA é a síntese do últimos dez anos que Panete dedicou a METASYSTEMAS
e reúne para a ocasión obra sonora, videográfica, escultórica e catro
instalacións realizadas en exclusiva para o Festival: COMO UNHA ONDA DE FORZA E
LUZ, SKEI, MCP e MECHANIK DEAS VERLANGENS (SYSTEM UND SINNLICHKEIT).
Nun mundo onde o tecnolóxico disfrázase baixo capas que ocultan as súas entrañas,
esta obra exponse como unha escultura aberta, desposuída de ornamentos
superficiais, onde se expón a complexidade crúa e interior dos sistemas. Así, os
amasillos de cables, a precisión das conexións, as estruturas que sosteñen os
circuítos e a disposición dos compoñentes móstranse sen filtros, evocando unha
estética barroca no seu exceso, profundidade e saturación.
Pero non se trata aquí de despregar un canto fúnebre ou exaltador ao tecnolóxico senón
máis ben de revelalo nas súas estruturas de poder. E a esta visceral nudez lanzarlle
un rastro de vida, un sopro de tradición que non é outra que a da Música. Esta Música
que segue atravesando e constituíndo o marco esencial de Europa.
Inspirada en estruturas como os aceleradores de partículas do CERN ou o
experimento ATLAS, a obra remite a unha experiencia de desmesura controlada e
beleza crúa, na que cada detalle é á vez abafador e fascinante. Esta mesma
dimensión é palpable na instalación sonora, onde o son e a música revélanse
no seu estado máis visceral, expoñendo a súa natureza en bruto. Como na música de Helmut
Lachenmann, o son vólvese unha materia tanxible e desbordante, latente e
crúa na súa totalidade, ofrecéndose ás veces e, noutras, permanecendo apenas no
limiar do perceptible.
Así mesmo, o proxecto dialoga coa Cibernética de Heinz von Foerster, as teorías do
mecanicismo e a ensamblaxe de Deleuze xunto á vangarda tecnolóxica do cinema de Jean-Luc
Godard, onde a cámara, o aparello esencial que sustenta a obra e que
permanece normalmente oculto, revélase ao espectador. Aquí, tamén se expón o
“motor” tecnolóxico da obra: mostramos a maquinaria que sostén a instalación, a
tecnoloxía mesma que a posibilita, transformando o artificio no obxecto de contemplación..